Historia - Forum

2010-09-07 15:08   Van

Hej, jag går på Komvux men vill gärna börja läsa Historia på Universitet så fort som möljligt. Jag har redan flera bettyg eftersom jag har läst ett år på gymnasiet.

Kan nån hur manga betygg måste jag har får att komma in i den har programmet ?

Tack,


RE: Historia
2010-09-18 14:41   Sussi

Först och främst behöver man ha högskolebehörighet och de speciella kurser som den utbildning du vill söka till kräver. Vilket historiaprogram vill du söka till? Det finns som kurser att bygga på varandra med och som program på lite olika sätt. Ett program kan kombinera historia med studier i kulturarv, annat program kombinerar det med europakunskap, ett tredje är mer att bara förjupa en massa i historia osv. Beroende på vilket du menar är det olika betyg som krävs...


RE: Historia
2010-11-23 14:18   ss

Du måste läsa gy-kurser + komvuxkurser om sammanlagt 2350p för att få ut ett slutbetyg
Av dessa måste alla kärnämneskurser vara men du får inte ta med kurserna
idrott o hälsa A samt Estetisk verksamhet.
Sedan måste du ha minst betyget G i minst 2 250p och av dessa måste Ma A,
En A och Sv A+B vara bland de godkända kurserna. Då du vill läsa historia ska
även du ha läst kursen Hi A och ha minst betyget G i det.

Sen kan du söka kurs i Historia på högskolan....

//SS


RE: Historia
2010-11-25 14:21   van

Tack Alla... Ar det nån av er som kan var är för nåt " Reel Kompetens". Hur gör man för att änsoka en "Reel Kompetens" och hur stor är mitt chans att komma in på ett universitet.

Jag maste säga att jag har ungefar 700 pt av de 2350 pt och har redan klarat Historia A, Matte A, Samhällskunskap A.

Jag här väl läst Historia i mitt hemland fast jag har igen betygg just nu.

Tack för hjälpen
Van


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀