Hemtentor - Forum

2008-12-16 21:32   Sandra
Hejsan! Jag är ny här och ny på högskolan. Är det någon som har erfarenheter av hemtentor? Jag går min första termin på lärarprogrammet, Göteborg Universitet. Hur ser upplägget ut på en hemtenta? Får man skriva rubriker, jag är väldigt förvirrad, har hört både det ena och det andra, vissa vill ha det väldigt stilrent, kortfattat eller utförliga svar. När det står på detta vis: Svaret skall ha karaktären av en sammanhängande diskussion, måste väl ändå upplägget vara ganska fritt? Skulle bli jätteglad om jag fick svar, har bara 2 dagar på mig att skriva den här tentan.

RE: Hemtentor
2008-12-19 12:59   Angelika
hej hej. jag älskar hemtentor. 1. läs frågorna i lugn och ro. stressa inte upp dig!!!! 2. googla. finns det oklarheter; googla. den kommer vara din bästa vän under hela tentan! 3. lita på dig själv. lyssna på din intuition och på dig själv. 4. lassa på med vatten o ngt som höjer sockret för det kommer du behöva. 5. läs på det du ska tenta på. gör allt möe lättare. annars är det bara att skriva på. skriv som du gör på en salstenta. det finns inga regler över hur man skriver en hemtenta! LYCKA TILL! /Angelika dagama1987@hotmail.com ps. det har funkat för mig, har alltid fått max poäng när jag har gjort så här! ds.

RE: Hemtentor
2008-12-22 18:53   amanda
Hemtentor är mycket skönare än vanliga tentor, eftersom du slipper stressen med att inte veta frågorna i förväg och svara fel. Nu har man all tid i världen att hitta svaren på egen hand. Det är rätt viktigt att du har rätt format på uppsatsen, men om dom har krav på de så borde din lärare ge dig en mall på hur man lägger upp hemtentan, ex hur ska innehållsförteckningen skrivas osv. Det finns också många böcker o låna hem om hur man skriver på "rätt sätt", hur man sätter rubriker o så, om din lärare nu kräver att det ska hålla en viss stil. Det kanske är olika, jag vet inte. Hur som helst behöver du inte stressa upp dig, det är soft med hemtentor! Fråga din lärare, du är säkert inte den första som är nervös över sin första hemtenta :) Lycka till!

RE: Hemtentor
2008-12-29 17:40   Sandra
Jo, som jag har förstått det är det väldigt fritt med hemtentor. Men då man frågat läraren, har de inte direkt svarat på frågorna, så man får ta itu med saken i egna händer!

RE: Hemtentor
2008-12-29 17:42   Sandra
Tack för jättebra tips! Jag antar att det blir lättare när man kommer igång med det. Och kan hålla med om att de flesta tycker att hemtentor är ganska sköna, men när man inte riktigt har kommit in i det så blir man lätt uppstressad!

RE: Hemtentor
2009-02-07 00:29   Susanne
Har ni fått information om hur ni ska lägga upp det, så följ det. Har ni inte fått någon information så finns det inga speciella regler, möjligen regel om att ange referenser men annars är det bara att välja rubrik eller inte osv.

RE: Hemtentor
2011-05-17 19:30   Skriva hemtentor

Hej,
jag undrar vad heter boktiteln som tar upp ämnet
hur jag skriver hemtentor

Tack,mvh Sandra


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀