El - Forum

2010-01-16 15:27   Viktor
Hej, jag är 18 år och går 3:e året på elprogrammet, jag undrar vilken utbildning/skola man ska läsa för att bli sån ingenjör som ritar elritningar osv. Har letat jätte mkt och hittar inget som verkar bra! Skulle gäran vilja ha tips. Mvh Viktor

RE: El
2010-01-19 23:56   martin
inte helt säker men har för mig att det inte krävs ngn utbildning för detta. vet att många skriver sina egna elritningar till sina egna hus

RE: El
2010-01-21 09:06   sara
Vet inte om det finns någon utbildning som är inriktad på just elritningar men det finns ju ett antal ingenjörs utbildningar inom el.. www.studentum.se/ingenjoer___7__.html //sara

RE: El
2010-01-22 17:22   civilingenjörstudent vid kungliga tekniska högskolan i sthlm
post @sara alltså. nej. en ingenjör utvecklar och tillämpar ny teknik. dvs grovt draget; forskare; uppfinner ny teknik civilingenjör; utvecklar ny teknik högskoleingenjör; tillämpar ny teknik Detta gäller universiellt. är till hälften japan och dom kör i japan på samma sätt. som kan utläsas av det här är det inte ovanligt med civilingenjörer som forskar. blir du högskoleingenjör i el så landar du troligtvis som ngn som tillämpar el-teknik. blir du civilingenjör blir du en som utvecklar. //Martin

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀