Djurutbildningar? - Forum

2007-11-09 20:39   Sarah
Hej, det är så att jag ångrar så fruktansvärt att jag inte gick naturbruk/djurvård på gymnasiet. Och nu kan jag inte hitta någon lika utbilning på vuxennivå. Finns massor med hästar men inte blandade djur liksom. Och det finns en, husdjursagronom men då måste man ha matte D och det klarar jga aldrig så undrar om det finns några andra liknande djurvårdare? Gärna på komvux nuvå.. Mvh Sarah

RE: Djurutbildningar?
2008-08-13 13:25   Sussi
Jag fick häromdan information från någon jobb/studiesida jag lagt in mig på någon gång om ett nystartat traineeprogram med teori och praktik blandat, utbildning till djurvårdare. Såg någonting finns det, men minns inte vart det var det låg, nånstans i västsverige.

RE: Djurutbildningar?
2008-08-14 13:30   SarahOhrn
Jaså?? Åh önskar jag visste va de va för skola och så, svårt att hitta annars :/

RE: Djurutbildningar?
2008-11-07 18:48   Bel
Hej! Ångra absolut inte att du INTE gått på naturbruksgymn!! Jag gick där och nu sitter jag och inte kommer in någonstans..har inte ens läst Historia A! Får ägna mej åt att ta massa kurser nu istället för mina tre år-då jag borde ha kunnat göra dom. Men lycka till med sökandet :)

RE: Djurutbildningar?
2009-02-17 14:05   camilla
Jag sitter i exakt samma sits Sarah. Det enda alternativet jag hittade var etologi- och djurskyddsprogrammet i Skara, dock så är det inte riktigt inriktat på djurvård och det är svårt att komma in. Jag är 20 nu och har gått Estet, ångrar att jag inte valde naturbruk men sånt visste man inte då. Jag vill heller inte arbeta med enbart hästar jag vill arbeta på zoo.. MVH Camilla

RE: Djurutbildningar?
2009-02-18 10:29   Sarah
Ja det är exakt samma här :/ Men det verkar vara svårt att hitta något med djurvård nu på vuxennivå tyvärr.. :( Och jo jag ångrar att jag inte gick naturbruk ändå, men ännu värre är att det inte finns nån sån utbildning nu när jag redan har en massa ämnen ,vill bara gå det för att jobba inom det! :/

RE: Djurutbildningar?
2009-09-15 12:52   Karin
Den nya trainee utbildningen med både teori och praktik i Västsverige som någon tipsade om kan jag meddela att den är inriktad på antingen gris- eller nötproduktion. Mjölkkor, köttkor eller grisar med andra ord. :-( Hittade ett kurspaket nånstans i Sthlmsområdet på 500 komvuxpoäng i bla djursjukvård, men minns inte vilken skola det var. Det var i alla fall inte Jällaskolan. Dock lite neggo-fakta: håller man koll på RAID (riksföreningen anställda i djursjukvården) hemsida (www.raid.se) o kollar platsannonserna där märker man rätt snart att det enda som efterfrågas på arbetsmarknaden är de som gått Djursjukvårdarprogrammet i Skara. Jag tror det blir väldigt svårt att få jobb med bara Djurvårdarkompetens från gymnasium eller komvux. Tyvärr. Min plan är att plugga upp lite betyg så att man kommer in i Skara. De har bara intagning en gång om året, 40 platser och över 700 sökande. Betygsnittet brukar ligga på 18,5 eller över 1,5 på högskoleprovet. Lycka till, sisters in need! /Karin

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀