Delfinskötare - Forum

2007-10-14 17:43   Johanna
Min högsta dröm är att bli delfinskötare, det har det varit sens jag lärde mej cykla. Nu är jag 15 och ska börja Gymnasium till sommaren. Men jag vet inte var jag ska söka eller vart ja ska ta vägen. Snälla hjälp mej detta är mitt livs högsta drömm

Ang: Delfinskötare
2007-10-15 09:59   harriet
Det här är ett forum för vuxenstudier, inte för studier på det vanliga gymnasiet där ju du kommer att gå. Jag tycker du ska gå till studie- och yrkesvägledaren (SYV) på din skola och få hjälp med dina funderingar!

RE: Delfinskötare
2008-03-18 21:53   Maria Mellander
Hej! Det är ju synd att det inte finns något alternativ för oss allergiker som drömmer om att bli delfinskötare. Är enda vägen dit att utbilda sig till marinbiolog? Mvh Maria

RE: Delfinskötare
2008-03-19 13:59   Sussi
Ja, om man inte gått naturbruk på gymnasiet så är det enda alternativet att läsa biologi och rikta in sig på marinbiologi, etologi eller annat där djur och delfiner är studieobjekt och vad man kan jobba med sedan. Vad är det som hindrar från att läsa biologi på högskola/universitet?

RE: Delfinskötare
2008-07-24 15:33   sofia
Hej! jag bara undrar vad man ska göra om man vill bli delfinskötare? För jag älskar delfiner! OCh vad får man göra so delfinskötare?? mvh sofia

RE: Delfinskötare
2008-07-29 22:15   Jessica
Hej! Är en tjej på 14 år som undrar vart man ska ta vägen om man vill arbeta med delfiner. Helst då vill jag nog bli den som gör "shower". Jag går på gymnastik så detta är väl uttänkt (!). Jag undrar var jag ska ta vägen efter 9an och vilket betyg man ska ha.

RE: Delfinskötare
2008-08-28 21:56   lisa
Vill du hjälpa mig att nå min dröm att jobba med delfiner? Snälla snälla, maila mig. Du skulle förändra mitt liv om du hjälpte mig. Tack.. lisa_92_@msn.com

RE: Delfinskötare
2008-09-19 17:33   marinbiolog
Hej för de som undrar va man skulla kunna läsa på gymnasiet så kan jag säga att jag går på marina läroverket i sthlm och läser marin biologi vilket är grymt bra och rolig...om 2 månader kommer vi segla till väst indien där vi kommer plugga mer om delfiner. just nu går jag i 3 så om någon tar redan på hur man ska göra för att läsa vidare skulle jag uppskatta de...annars så kommer jag vara tvungen att ta redan på de själv så jag kommer skriva de så snabbt jag vet de ;) peace

RE: Delfinskötare
2008-09-21 20:45   Lisa
VILL DU FÖRÄNDRA MITT LIV? snälla maila mej om du vet hur jag ska gå till väga att uppfylla min dröm att jobba med delfiner? om jag läser upp de ämnen som krävs, kan jag åka utomlands efter gymnasiet och jobba som det?? vad krävs? Är så tacksam för svar! lisa_92_@msn.com

RE: Delfinskötare
2008-12-08 14:22   Frida R
hejsan, jo ja undrar om det är någon där ute som kan hjälpa mig lite, min största dröm är att jobba med delfiner och ja gör vad som helst för att det ska funka. jag går nu på naturbruk men vill veta vart ja ska vända mig efter dem här tre åren, vart ska ja ta vägen sen? skulle vara fantastiskt att få jobba på kolmården än dag eller utomlands! men ja får se vad som händer. Snälla om det är någon där som kan hjälpa mig skulle det vara mkt bra ! Mvh Frida :)

RE: Delfinskötare
2009-03-30 20:11   joanna
kan man bli delfinskötare om man går naturlinjen på gymnasiet? Behöver man gå i högskola efter gymnasiet?

RE: Delfinskötare
2010-01-03 01:41   Hej
Heej, jag är också väldigt intresserad av delfiner. Jag vill också bli delfinskötare! :) Men vart bor du? Jag bor i Bollnäs och det är nära Ljusdal. I Ljusdal finns det en linje som heter Naturbruks gymnasiet. Jag är också 15 år och jag ska söka dit. Du kan ju läsa mer på hemsidan www.naturbruksgymnasiet.se eller www.ljusdal.naturbruk.org Kramar från Nadia adda min msn så kan vi prata mer där :)

RE: Delfinskötare
2010-11-03 13:37   The Cove

Hej!

Till ALLA er som älskar delfiner och funderar på att bli delfinskötare?!
Då råder jag er att se filmen The Cove, antingen på bio eller hemma.
Därefter kan ni fundera igen om delfintränare verkligen är ett drömyrke...

Mvh Carro


RE: Delfinskötare
2010-12-08 21:58   Linnea

hej!

Carro - om den där filmen. Jag kolla endast på trailern, Jag är 15 år och och vill också bli delfinskötare, eller som sagt, marinbiolog. Och den där filmen, det är inte om vanliga delfinskötare. Dom där väljer själva om dom vill köpa för vilda delfiners liv. och jag skulle lätt välja det "jobbet" före delfinskötare. Fler såna människor behövs på jorden. för alla sorters saker, och djur och andra människor. Så för vissa människor är det ändå ett drömyrke. Förstör inte drömmar hos barn. Du gjorde min större nu ändå. så tackar för det.

Och gymnasium som kan vara bra att söka till som inriktar sig till marinbiologi (forskning om livet under ytan) är det bästa gymnasiet i sverige som jag ska söka till är Gullmarsgymnasiet i Lysekil. Ligger en bit från göteborg.Där jag tror, mycket roliga saker händer. Det "nyttigaste" gymnasiet enligt mig inom den spetsutbildningen. Annars finns öckerö gymnasieskola, den kan jag inget om, förutom att man åker ut på ett fartyg, kostar 4200kr. Ska inte söka dit så vet inget om det. Men ett till gymnasium är Marina gymnasiet i Danderyd, dit kommer jag även söka. Vet inte särskilt mycket om det. Det ligger i Stockholms hamn, går att ta sig dit med T-bana och buss. Ska bland annat även söka till himmelstalundsgymnasiet som är kolmården. Verkar jätte kul där faktiskt. flera utbildningar som verkar roliga. Ska söka fler men dom där gymnasierna verkar roliga, bra, speciellt det i Lysekil. Det blir mitt första val. Ganska tufft på dom linjerna också. Kolla upp dom. Ni lär bli intresserade om ni är intresserade av sånt ämne.

/ Linnea


RE: Delfinskötare
2010-12-11 13:36   Daniel

Alla delfinshower och sånt gynnar de personer som finns i The Cove... tyvärr.
Se på han som tränade Flipper i Flipper-filmerna, han har ju blivit en av de största motståndarna. Ironiskt sätt så startade han på sätt å vis trenden.


RE: Delfinskötare
2011-01-28 09:25   Nadia Fryksell

Heej :)
Går du i 3:an nu eller har du gått ut? Jag undrar om du har hittat ngt jobb som du kan ha efter 3:an...Jag går nu första klass på naturbruks gymnasiet och vill jätte gärna jobba som delfinskötare efter 3:an, man kanske måste gå marinbiologi eller ngt?! Mejla mig om du vet!, Kram Nadia


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀