Betygsnitt och matematik C - Forum

2009-01-27 22:12   Mikaela
Hejsan! Jag har en fråga angående mitt betygssnitt, vet inte om det här är rätt plats att fråga på men ni verkar kunna så mycket här så jag tar chansen! Här är min fråga: Jag gick ut samhällsprogrammet med betygsnittet 19,0. Efter det läste jag matematik C på komvux och fick betyget godkänd. Nu håller jag på att läsa ett naturbasår (på universitetet) och ska till hösten söka in till en naturvetenskaplig utbildning, där jag måste ha matematik D. Det jag nu undrar är om jag måste ha med betyget i matematik C när jag söker in, eller räcker det med bara B (som jag har på mitt slutbetyg) och D? Om jag måste ta med matematik C kommer den då att sänka mitt snitt? Eller räcker det med att jag bara har godkänt (är behörig)? Måste tillägga för er som inte vet, att de ämnen jag läser på naturbasåret behöver man bara ha godkänt i eftersom man söker in på sitt gymnasiesnitt. Därför blir jag så konfunderad. Jag har frågat en syo men hon kan inte ge mig något svar, är det någon av er som har koll? Kram Mikaela

RE: Betygsnitt och matematik C
2009-05-13 19:11   Sussi
Det är först och främst din behörighet som de vill se, alltså att du har minst G i matematik d. Om det är andra ämnen på det dokument där den behörigheten finns med och bevisas så går det inte att ta bort något av det bara för att man vill det. Men matte c verkar enligt din beskrivning vara på separat dokument och då kan du strunta i att ta med det. Skulle det visa sig att de även vill se att du läst matte c så kan du komplettera med det i efterhand. I annat fall så behöver du inte visa det, då det inte ingår i den speciella behörigheten så länge du har matte d som krävs.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀