Behörighet - Forum

2011-10-26 15:27   MagnusG

Hej.
Jag är 25 år och började jobba direkt efter gymnasiet. Nu känner jag för att börja plugga igen, men jag är rädd att mina betyd inte räcker till.

Här finns en bild på mitt betygspapper: www.imageshack.us/photo/my-images/856/betyg.png/

Jag har även tagit högskoleprovet och fått 1.0.
Hur får jag högskolebehörighet?


RE: Behörighet
2011-10-27 13:42   Sussi

Vad vill du söka för utbildning? Det spelar roll för rätt svar på dina frågor.

Det finns allmän/generell högskolebehörighet och särskild behörighet. Allmän/generell högskolebehörighet har du med rätt poängplan och högst 10% ig. Särskild behörighet är speciella kurser som krävs för olika utbildningar. En del har det, andra har bara allmän högskolebehörighet som krav. Där det t ex krävs matte c, krävs minst g i den kursen för att ha behörighet, även om man har allmän behörighet till högskolestudier, måste den speciella kursen vara minst g i för att kunna söka och ha chans att komma in.

Högskoleprov gör att man prövas i en till urvalsgrupp. Man måste ha rätt behörighet till utbildning man söker för att kunna komma in med högskoleprovsresultat. Har man inte rätt behörighet, kan man inte komma in på en utbildning, även om man t ex har högre resultat än andra.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀