L.A till sommaren... - Forum

2011-03-02 22:31   Sandra

Hej!
Har under 2 års tid funderat på att åka på språkresa till Los Angeles 1-2 månader i sommar med ESL.
Någon som har varit där eller åkt på språkresa med ESL? Nån som kan ge lite tips eller nån som kanske är sugen på att åka med?:) Hade varit super att åka tillsammans med nån samt dela boende.
Hade i så fall tänk läsa nån enkel standard kurs på engelska pga att jag inte bara vill dit för att plugga häcken av mig utan för att njuta av stället och hitta på en massa skoj :).


RE: L.A till sommaren...
2011-03-04 10:49   Therese

Hej Sandra!
Åh va kul, jag har länge också funderat på att åka till Los Angeles eller liknande och jag tänkte också att det skulle vara lagom med 1-2 månader. Jag hade däremot inte riktigt tänkt åka i sommar, utan mer i slutet av året, typ i oktober/november någon gång.. För jag måste jobba ihop mina egna pengar efter att jag slutat gymnasiet nu. Annars hade jag verkligen velat åka med dig!
Hur gammal är du? :)

Therese


RE: L.A till sommaren...
2011-03-04 11:35   Sandra

Hej!:)
Vad kul att du också vill åka! Jag blir 21 nästa månad, tar du studenten nu i juni eller? Jag har ju egentligen pengar men kan tänka mig att söka jobb och spara ihop ännu mer. I så fall hade man ju kunnat åka senare i år. Det är mest hur vädret är. Vill testa på alla sommaraktiviteter men i och för sig... Det är väl ganska fint väder i LA året runt? :)


RE: L.A till sommaren...
2011-03-07 16:04   Therese

Jaha okej! :) Ja precis det gör jag. Ja jag tänker likadant där, tänker typ surfing och allt sånt! Men jag tror att det är varmt året runt? Kanske möjligtvis varmare i sommar än i vinter, vet faktiskt inte :)


RE: L.A till sommaren...
2011-03-08 12:04   Sandra

Ja surfing känns som ett måste! :p Var bor du nånstans förresten? :) Har du förresten varit inne på ESL's hemsida? Dem verkar ganska bra tycker jag. Det finns två olika skolor man kan välja bland. :)


RE: L.A till sommaren...
2011-03-09 14:19   Therese

Ja verkligen :D I Stockholm, var bor du? :) Ja jag kikade lite där här om dagen faktiskt, tyckte också att de verkade bra! Kollade nu och skolorna hette Embassy CES och English Language Center. Den första skolan såg härligare ut men den andra verkade ju inte heller helt fel, låg ju nära Beverly Hills och bara några minuter ifrån stranden. Åh de låter ju så underbart. Man vill bara fara iväg så fort som möjligt haha :p


RE: L.A till sommaren...
2011-03-09 15:55   Sara

Hej tjejer!

L.A låter ju inte helt fel.. Har varit sugen på att testa något nytt och studera/jobba utomlands men har inte riktigt vetat vad det skulle vara, men nu känns L.A som ett jäkligt bra alternativ. Jag är född 89 och jobbar i Västerås just nu, har dock inte varit så duktig på att spara pengar. Men det skulle vara superkul att åka ett gäng tjejer tillsammans!

www.saramorian.blogg.se


RE: L.A till sommaren...
2011-03-10 12:04   Sandra

Jag bor i Helsingborg :). Ja jag håller med om att Embassy CES ser härligare ut! Men så gillar jag läget vid den andra skolan. Beverly Hills och Santa Monica beach är ju ganska lockande. Så himla svårt!! :p Ja, jag hade helst bara velat åka nuuuu! ;)

Sara: Det hade ju varit hur kul som helst ifall vi hade kunnat åka iväg alla tre! :D Vad jobbar du med? Själv har jag försökt få jobb sen jag slutade skolan 09. Det blev en lite paus då jag gått på högskolan nu sen september men hoppade av förra veckan för jag klarade inte av det. För svårt;). Så nu är det dags att fortsätta söka jobb. Men det är ju nästan hopplöst!!!


RE: L.A till sommaren...
2011-03-10 17:48   Sara

Ja precis!

Jag jobbar som säljare i en klädbutik med märken som Malene Birger och Hugo Boss bl.a :)
Har också bott i Oslo i två år där jag jobbade innan jag flyttade till Västerås, men kommer från Örnsköldsvik i norrland från början. Det är bara att kämpa på med jobbsökandet, tillslut dyker det nog upp något bra! Vad pluggade du på högskolan?

Har ni koll på kostnader och så för detta?


RE: L.A till sommaren...
2011-03-10 18:41   Therese

Jaha okej! ;) Jaa men precis verkligen jättesvårt val, man kanske ska "forska" lite mer i de där så man inte väljer fel! :) Haha jaa! Måste börja spara pengar så de här blir av också, mååste iväg! De här är verkligen en drömresa. Och håller med dig där med jobben.. söker också jobb men har inte fått napp än, riktigt segt!

Vad kul att du också vill till L.A Sara :) De vore verkligen jättekul att åka ett gäng tjejer. Då blir det också att man pushar varandra så man verkligen kommer iväg ;)


RE: L.A till sommaren...
2011-03-14 13:59   Sandra

Åh vad kul att du fått flytta runt så mycket! :) Jag pluggade till systemutvecklare. En sån här YH-utbildning på 2 år. Ville så gärna testa på det men insåg ganska snabbt att det inte var nåt för mig;). Alldeles för svårt...!

Du kan gå in på denna sidan:

www.esl.se/se/vuxna-18/sprakskola/engelska/usa/los-angeles/embassy-ces/index.htm

Nu valde jag en utav skolorna men det finns som sagt två stycken:). I alla fall, till höger hittar du en "knapp" där man kan beräkna sitt pris online. Det gjorde jag och det låg runt 28-30 000 för 8 veckor. Men det är ju utan flyg isf. Men ungefär så mycket i alla fall:).


RE: L.A till sommaren...
2011-03-16 19:43   Sara

Tack för länken, ska kolla upp den nu.. Systemutvecklare,, det lät jäkligt svårt haha.
Som jag har förstått det så är kursstarterna rätt ofta å det är inte så noga med när man söker? Eller finsn det något sista ansökningsdatum?

Kan inte ni lägga till mig på facebook? Känns lättare att prata där och bolla idéer med varandra än att behöva gå in här varje gång:)

Skulle vara kul att se vilka ni är också!

www.facebook.com/sara.morian


RE: L.A till sommaren...
2011-03-29 12:31   Sandra

Nu har dem lagt in en ny skola på ESL som heter Kings! Där kan man även läsa engelska + film studies. Låter ganska skoj! Det är visserligen längre dagar... :-p


Hitta utbildningar inom kategorin
Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀