Italien - Forum

2004-11-15 11:48   Johan
Jag undrar om ngn har ngt tips för mig som ska åka till italien och plugga italienska nu efter jul.. vilken stad/ort ska jag åka till och varför? vilket bolag ska jag välja? finns det ngn med erfarenheter, så vore jag extremt tacksam med vänliga hälsningar Johan

Ang: Italien
2005-10-29 12:07  
Hej! Kom du iväg till språkkurs? Jag såg ditt inlägg alldeles nyss när jag själv hittade den här siten för första gången. Om du inte har kommit iväg utan ska åka senare så har jag jättebra tips. Eller så kan du komma ihåg tipset om du ska åka iväg igen :) Själv ska jag absolut åka tillbaks till den skolan många gånger. Jag var på Dilit (www.dilit.it) i Rom för ett par år sedan och trivdes jättebra med deras undervisning. Utnyttjade en månad på semestern. Kollade på nätet först.. fastnade för skolan och deras presentation.. ringde ner och blev fast hehe.. Dom har nio olika nivåer - livello 1 till och med livello 9. Böcker som är författade av dom universtetsutbildade lärarna på skolan och så kör dom enligt lyssna,titta --> diskutera-metoden. Grupperna är små - högst 10-12 i varje grupp och jätteduktiga och trevliga lärare. Jag som är helt okritiskt totalsvag för all italiensk kultur (utom för Berlusconi haha!) trivdes som fisken i vattnet. Har läst engelska tyska och franska i skolan så jag är väl rätt så van vid att plugga språk så jag råkade efter språktestet att hamna en liten bit upp på "livello-listan" :) Det höll på att gå riktigt illa för jag fattade inte mycke första dagen. Hamnade på nivå 3 på förmiddagarna och nivå 4 på eftermiddagarna trots att jag aldrig läst italienska. I språktestet levde jag tydligen högt på att jag pluggat veterinärmedicin med det där misshandlade medicinlatinet som medicinare ägnar sej åt haha! Men jag har rätt så lätt för att lära språk så jag fick vara kvar i grupperna hela månaden. Fast jag hade liksom grunderna i grammatiken kvar att lära in. Jag märkte att dom som också var nybörjare och som började från ettan lyckades lära sej grunderna snabbarer. Men effektivt till tusen var det för efter en månad där så var jag på en nivå som gjorde att jag vågade ringa telefonsamtal på italienska och det var bara en månad sen som jag ringde och beställde rum till ett gäng som skulle åka och tävla på sina hästar till Italien. Hör gärna av dej ifall du undrar mera.. jag ska definitivt åka tillbaka många gånger. Hälsningar Ulf min e-mailadress är ulfkylden@hotmail.com skriv jättegärna!

Hitta utbildningar inom kategorin
Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀