lärarutbildning - Forum

2013-03-10 10:58   sandra

Jag skulle vilja plugga till förskollärare eller lärare för åk 1-3, och jag skulle vilja plugga på distans. Finns det någon distans utbildning inom detta som inte har några obligatoriska träffar? Om jag fattat det rätt så är behörighetskraven för att få undervisa åk 1-3: 30 hp i svenska eller matte. 30 hp i 2 ämnen (välja mellan: bild hem-och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik eller släjd) 15 hp i samhällsoroenterade ämnen. (måste man ha 15 hp i varje ämne eller räcker det med exenpelvis 15 hp i historia?) 15 hp i naturorienterade ämnen kan man läsa dessa kurser för sig? på distabs? utan obligatoriska träffar? någon som vet eller har erfarenhet?


RE: lärarutbildning
2013-08-07 17:47   Sussi

Lärarutbildningar har en hel del praktiska moment, vilket gör att det finns behov av att ha en del träffar för att kunna göra detta möjligt att lägga tid på, för tester och/eller instruktioner osv. Det finns därför ingen lärarutbildning på distans utan några träffar. För att få mer information om möjligheter att läsa kurser separat och på distans, kan du kontakta lärosäten du är intresserad av att söka till, och fråga om vad som gäller där. Vfu, praktikinslag, ingår i utbildningen och även i de olika kurserna, vilket gör det svårt att läsa en del kurser själv utanför programmet. Diktaktiska moment ingår också i ämneskurserna, vilket inte är lätt att få med om man läser fristående kurser. För att få mer information om alternativ, råder jag dig att ta kontakt med skolan du vill söka till, de vet bäst om de alternativ som finns


Hitta utbildningar inom kategorin
Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀