Lärarprog. distans i dalarna - Forum

2009-09-29 01:45   med vänliga hälsningar jamiila
Hejsan. nu behöver jag en riktig förklaring, seriös svar. jag är intresserad av att studera lärarprogrammet i dalarna, helst distans pga arbete och familj. Jag har sökt nu denna program(utbildning) i snart ett år, varje termin kommer jag inte in. förstår inte. på studera.nu där står det att jag är obehörig. förstår inte varför. gick naturvetenskapliga linjen med normal betyg, dock IG i fysikA,B, Kemi A,B. Men däremot har jag både BIO A+B. Matten B saknar jag också vilket jag tänkte läsa upp nu denna hörst, börjar OKt månad. vad mer krävs? säg inte att jag skall kolla deras hemsida ang behörighet etc, det funkar inte. hittar inget vettigt som säger DET HÄR BÖR DU HA. jag är kräsen just nu, vill gärna ha min utbildning som jag nyligen fått intresse för. Någon annan därute som med samma sits? hör av dig hoppas någon snäll människa hjälper med svar Tack på förhand.

RE: Lärarprog. distans i dalarna
2009-10-08 22:24   Emma
Kan bero på att du inte är godkänd i Fy A, om det är en särskild behörighet som krävs. Men det kan även bero på att högskolan inte sätt att du läst till det i efterhand, alltså då du anmäler dig och högskolan gör urvalet så kan de missat att du har det som krävs. Det stod på min sida på studera.nu att jag saknade behörighet när jag sökt in, fast jag läst in Ma C i efterhand, alltså efter gymnasiet. Då blev jag tvungen mejla/ringa dit och då ordnade dom till det/kollade upp det så det stämde. Så mejla till skolan o skriv att du har den behörighet som krävs så h¨åller dom koll på det så du får en chans.

RE: Lärarprog. distans i dalarna
2009-10-21 15:32   Sussi
Vad är det för inriktning på lärarprogrammet som du söker då? Är det något med naturvetenskap så kan det vara dina IG i fysik och kemi som spökar. Det räcker då inte med att bara ha minst G i biologi A och B utan det krävs även i fysik och kemi. Sen så vet jag inte nu hur många procent dina IG är av hela ditt betyg. Högst 10 % IG kan man ha och fortfarande ha högskolebehörighet. Om de IG man har motsvarar mer än 10 % av hela betygen så är man inte behörig till högskola. Då kvittar det om man sökt något som man har G i alla ämnen som ingår i den särskilda behörigheten för man måste ha den grundläggande behörigheten till högskola också. Jag har själv sett att det finns information om vad för ämnen på gymnasiet som krävs så det går visst att kolla något vettigt om vad man bör ha. Det handlar bara om att veta vart man ska kolla. Till och börja med, vilken inriktning på lärarprogrammet vill du söka till? Är det t ex svenska som är ett av de ämnen du vill lära ut sedan så säger det att det krävs standardbehörighet G:11 som i sin tur betyder svenska b, matte a, samhäll a och engelska b som särskild behörighet (förutom att man alltid måste ha grundläggande högskolebehörighet) För andra inriktningar finns andra krav, går att kolla men det krävs på högskolan dalarna att leta lite extra för att finna det... Fråga annars syo för lärarprogrammet på högskolan dalarna om hur du kan bli behörig... t ex genom mail, de brukar vara schyssta och svara på sådana frågor...

Hitta utbildningar inom kategorin
Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀