Santa Monica College HT 09 ? - Forum

2009-02-17 11:37   E.K
Tänkte åka och plugga (mode) två år på Santa Monica College nu i höst, men känner ingen som pluggar där eller ska. Känns lite skrämmande! Skulle vara toppen om man kunde lära känna någon som också ska dit, kanske till och med kan dela boende? Hör av er :)

RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-03-11 14:59   Karin
Hej! Jag tänker också åka och plugga 2år på SMC i höst (cosmetology, tror jag). Känner ingen som pluggar där, så det skulle vara kul att ha mailkontakt med andra som ska dit. Vill även dela boende. Jag är en 30årig tjej som planerar att ta med min dvärgpudel :-)Min mail är karin_nordstroem@hotmail.com

RE: RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-03-24 22:00   E
Hej EK, jag funderar också på SMCC mode till hösten. maila gärna. mvh E

RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-04-17 14:57   Ellen
Hej! Jag funderar starkt att också åka och plugga i Santa Monica i höst med Kilroy. Var förra hösten i Santa Barbara men vill nu närmare LA.. Men hyrorna är ju så otroligt höga och vill helst inte bo inneboende hos någan utan helst dela med någon annan så man kan dela på hyran en eller flera. Hör gärna av dig!! :)// Ellen

RE: RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-04-20 14:36   Malin
Jag är också sjukt intresserad av att åke en termin och plugga på santa monica till hösten. hur pass höga hyror är det? mvh malin

RE: RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-04-21 15:51   Malin
ska också åka till hösten, är det någon som vet om man får bo oakwood nu? eller var är det bäst att bo? vilka åker ni med? vet ni några som är bra. mvh malin

RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-04-26 21:35   stella
Ellen! Du hade varit i Santa Barbara förra hösten och tänkte åka till Santa Monica nu i höst? Kan du berätta lite om din upplevelse i SB, var det värt alla pengar och hur hade du det?

RE: RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-05-12 10:31   Jens
Jag studerade på SMC förra hösten och tycker att skolan var helt okej, de lärare jag hade var bra. Det går väldigt många svenskar (cá 300st) där vilket kan vara både bra och dåligt. Ett tips till er som skall iväg är att försöka skaffa boende innan ni åker dit, kika på craigslist hyrorna är väldigt höga just i Santa Monica men har ni bil kan ni bo längre ifrån. Var nöjd om ni hittar något för 400 USD per månad per person. Var medvetna om att överallt kommer ni vara tvungna betala deposit vilket brukar vara en månadshyra. Se på forum på tex CIS där Svenskar som redan är där ibland letar nya rumskamrater. MVH

RE: RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-05-13 10:16   Ida
Hej! Jag är en 20-årig tjej från Stockholm som också ska åka till Santa Monica i höst och letar nu boende. Tycker precis som du att det vore bra att kolla runt lite innan om man kanske kunde få tag på någon att dela med redan innan man åker. Du får gärna höra av dig. //Ida

RE: RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-05-28 17:06   ikso
Hej alla! Jag är en kille på 23 år som också ska över och plugga på SMC i höst. Som ni vet är det ju riktigt dyrt överallt. Så jag undrar om någon/några kanske är sugen på att dela en lägenhet med. mvh

RE: RE: RE: RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-06-15 14:52   Mr.Biggie
Förstår inte varför så många svenskar vill börja på SMC. Har gått där 1 år nu och ska tillbaka till hösten. Visst det är ett hyfsat community college men om man åker dit för tex 2 års studier så bör man vara säker på att man vill läsa vidare till B.A på ett universitet/college sen. A.A degre är ju inte värt mycket. Hur dyrt allt är beror på dollarkursen. Hyran kommer alltid vara dyr. Räkna med minst 500 dollar per person om ni ska dela ( 1500 för en skabbig två tex). Så någon får räkna med att dela rum eller sova i vardagsrummet. Maten på i mataffärerna är lite dyrare än i Sverige men inget märkvärdigt. SMC's tuition höjs och blir rekorddyr denna höst. Jag såg att min nota för 12 units skulle liga runt 3000 dollar. Böckerna bör man köpa begangnat ( jag har aldrig gjort det) för det kan du tjäna runt en 2-3 tusen på. Min egen erfarenhet av SMC är att det är grymt överskattat. Hade jag vetat allt jag vet nu hade jag defenetivt vall något annat alternativ i USA. Jag har trots allt redan börjat så jag drar tillbaka till hösten i alla fall och pluggar till sommaren 2010. Sen sticker jag innåtlands för min B.A. Om ni nu ändå ska åka, vet med er om att ni inte kan leva något hollywood liv. Jag har sett så många svenskar som har slut på pengar efter 2 månader. Hitta en rimlig hyra och lägg undan pengar just för den utfiften. PLUGGA HÅRT. Om ni har CSN och det ska vara värt pengarna så är det minst b som gäller, helst a. Och, var berreda på att plugga 4 år.

RE: Santa Monica College HT 09 ?
2009-06-29 13:36   Malin
Jag är en tjej på 23 år som redan pluggar på SMC, det här blir min andra termin.. Började med fashion men ska läsa businesskurser i höst! Älskar livet där och man kan visst leva Hollywoodliv, men man får ju vara smart och spara lite pengar innan om man vill kunna leva. Men det är superkul att lära känna andra svenskar som också ska dit! Vad ska ni plugga? Maila gärna om ni har några frågor, jag var också superförvirrad innan jag åkte :) Jag har ev boende men det skulle endå vara kul att flyga med nån! :) Och ni som åker med IM Education, ligg på dem som fan...de har fortf inte betalat in min avgift för VÅR terminen (som redan är slut). Ni som inte har sökt än - åk INTE med IM... Skriv gärna!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀