Studera på Campus Gotland - Forum

2015-07-09 14:30   V

Hej, Blev antagen till att studera Juridiskt Grundår på Uppsala Universitet Campus Gotland. Har lite frågor allmänt kring just den utbildningen, universitetet samt bara hur det är att plugga där? Jag kommer från Stockholm och ska ner dit, och undrar då hur är den utbildningen, men även lärarna och kontakten till eleven? Har någon lite tips på hur man bör lägga upp sina studier, är det mycket eller finns det tid att göra något annat vid sidan om, tänker typ jobb/aktiviteter/föreningar/annan kurs? Hur är det att plugga på Gotland, hur är människorna där, hur är studentlivet, några tips? Uppskattar all tips jag kan få!


RE: Studera på Campus Gotland
2015-08-24 23:19   Sigge
Hej!
Jag pluggade samma utbildning på Gotland förra läsåret. Vet inte hur mycket nytta detta svar är för dig nu, men jag skriver lite om min erfarenhet ifall du fortfarande är nyfiken. Det viktigaste först, vad är dina ambitioner? Vill du få VG och komma in på juristprogrammet, eller spelar det ingen roll för dig? Detta spelar roll, därför om din ambition är att få VG så måste du vara förberedd på att spendera en hel del tid på dina studier. Jag fick ofta plugga en dag varje helg för att hinna med alla seminarier och uppgifter. MEN! Låt inte detta skrämma dig, det var så jag fick göra för att hinna med. Är du effektiv under vardagarna och pluggar de 8h/dag som är rekommenderat så bör du inte behöva plugga särskilt mycket under helgerna. Gällande miljön som elev på Campus Gotland så är bemötandet med lärarna faktiskt förvånansvärt bra! Nära kontakt med seminarieledarna som är vänliga och svarar snabbt på mail osv. Studentlivet är inte urdåligt, men förvänta dig inte heller för mycket. Studentkåren Rindi anordnar en del aktiviter och det finns en handfull barer och andra uteställen i Visby som passar för studenter. Generellt om stämningen i Visby så är de flesta invånarna vana vid besökare från fastlandet och är lika trevliga som vanligt folk, om inte trevligare! Hoppas detta besvarar dina frågor!

RE: Studera på Campus Gotland
2016-02-22 14:43   Lisa
Kom. Inte. Hit.

Det är det värsta jag har gjort. De flesta i min klass har blivit deprimerade och/eller utbrända sedan de kom hit - och hoppat av utbildningen antingen under andra året eller efter halva tredje året (dvs när de bara har ett halvår kvar, vilket säger rätt mycket - de kunde inte ens stå ut av att vara kvar här i ett halvår till trots två och ett halvt år av slit).

Lärarna har varit stökiga, utbildningen har känts oseriös och det har inte varit värt tiden att gå på föreläsningarna då det som sägs där inte tillför något nytt och man har oftast hört det under de tidigare föreläsningarna.

Det är totalt dött i Visby på vintrarna, det finns ingen shopping, i princip alla restauranger och fik och barer som finns på somrarna stängs på vintrarna.

Idag fick jag veta att vi inte ens kommer ha en examens-ceremoni. Hör du? Efter tre år av ångest och plugg och slit så får vi inte ens en examens-ceremoni. Förklaringen är att "Ingen av våra studenter är helt klara med sina studier. De kanske precis har eller ska lämna sitt examensarbete men har inte fått det godkänt och vet därmed inte om det krävs kompletteringar och därmed ytterligare arbetsinsats innan de sista kurserna blir godkända." vilket i mina ögon inte ligger på studenterna utan på upplägget av utbildningen. Alla andra universitetsutbildningar i landet klarar av att ha ett examineringsceremoni - varför ska inte vi få det?

Jag går Speldesign-linjen. Detta kanske är unikt för vår linje, jag är osäker på hur det ligger till för de andra.

Men seriöst, jag rekommenderar inte till någon att komma hit.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀