Naturvetenskapligt basår och behörighet - Forum

2011-10-13 11:35   ida
Hejsan! Mitt mål är att söka en utbildning med högre snittbetyg än vad jag har. Kan jag få ett högre snittbetyg genom att läsa ett natuvetenskapligt basår och samtidigt få behörighet, eller leder det bara till behörighet till de garantiplatser de flesta unviversitet har? Detta är för mig inte aktuellt. Kan jag med behörigheten jag får från de naturvetenskapliga basåret söka till andra skolor med den behörigheten som jag läst upp? Måste jag för att få upp mitt snittbetyg läsa på komvux? Eller är högskoleprovet min sista utväg när jag väl har behörigheten till att komma in på en högre utbildning? mvh Ida

RE: Naturvetenskapligt basår och behörighet
2011-10-13 13:34   Susanne

Läser du naturvetenskapligt basår på högskola/universitet påverkas inte ditt snitt men om du läser det på komvux påverkas ditt snittbetyg. Alla skolor har inte garantiplatser efter naturvetenskapligt basår, så att kolla upp det på de lärosäten du vill söka till kan vara bra. En del högskolor/universitet med naturvetenskapligt basår har vissa platser för studenter som klarat det året. Har man klarat basåret, har man de kunskaper i biologi, fysik, matematik och kemi som krävs för att läsa naturvetenskapliga ämnen på högskolenivå, vart det än är man söker sig. Men det är ofta enbart behörigheten som det ger, urvalet sker på andra grunder, t ex högskoleprov. Du kan läsa upp ditt snittbetyg men komvux kan avslå ansökan att få lärarledda lektioner då det är personer med lägst utbildning som prioriteras först. Att göra prövning är ett alternativ som alltid kommer finnas. Högskoleprovet är mycket bra att göra för att kunna konkurera om studieplatser. Även den med bra betyg kan ha nytta av högskoleprovet, då det ger en till urvalsgrupp att konkurera i.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀