Digitala medier i utbildning

Det finns många fördelar med att blanda in digitala inslag i dagens, generellt sett fortfarande väldigt traditionella, undervisning.Utvecklingen fortsätter framåt med raketfart och nu för tiden växer ungdomar upp med digitala medier som en naturlig del av vardagen, det kommer även att vara en lika självklar del i deras framtida arbetsliv, oavsett hur mycket som kommer från skolan.

spelifiering i klassrummet

Det finns många fördelar med att blanda in digitala inslag i dagens, generellt sett fortfarande väldigt traditionella, undervisning. Utvecklingen fortsätter framåt med raketfart och nu för tiden växer ungdomar upp med digitala medier som en naturlig del av vardagen, det kommer även att vara en lika självklar del i deras framtida arbetsliv, oavsett hur mycket som kommer från skolan.

Det som finns digitalt är tillgängligt i mycket större utsträckning än till exempel böcker eller häften. Man har möjlighet att dela, lägga till och bygga på tillsammans, man hjälps åt att utveckla det som finns istället för att uppfinna hjulet igen. Informationen blir tillgänglig från flera platser, alla kan använda samma var som helst och när som helst vilket också säkrar kvalitén.

Spelifiering - vad är det?

En stor snackis idag är spelifiering – vad är det och hur påverkar det utbildning positivt/negativt? Spelifiering innebär att man använder sig av faktorer från spel och applicerar det på till exempel en aktivitet, eller varför inte en lektion? Det kan man använda för att få eleverna att uppleva skolan som någonting positivt och frivilligt, vilket är de två mest basic-förutsättningarna för spel. Detta behöver dock inte innebära att man måste använda sig utav ett faktiskt spel, det behöver egentligen inte heller vara digitalt. Det räcker med att använda sig utav den positiva motivationen som finns gömda i spel, till exempel något typ av belöningssystem eller annan motivation. Idag så har vi dock alla förutsättningar för att blanda in digitala artefakter i undervisningen och få mycket motivation ”gratis”. Digitala artefakter kopplas ofta ihop med något roligt och frivillig, dessutom har digitala verktyg oftast någon typ av belöningssystem redan inbyggt.

Hur säkerställer man då att spelifiering i klassrummet inte bara blir lek? Vad är skillnaden på spel och lek? En tumregel: Lekar saknar regler i större utsträckning än spel. En utav de viktigaste funktionerna i spel är just dess regler, det kan också vara vad sporrar och motiverar elever till att göra sitt bästa.

Spelifiering i undervisningen

Ett bra exempel på spelifierad undervisning är appen Duolingo. Duolingo är både ett spel och ett verktyg för språkundervisning. Användaren väljer vilket språk hen vill lära sig och får sedan olika uppgifter direkt i appen, det kan vara till exempel att hörförståelse, läsförståelse eller att översätta meningar. Du får poäng för att vara snabb, att göra rätt, att använda appen flitigt o.s.v, ju fler poäng du får och ju mer du spelar desto högre nivå når du och desto svårare blir uppgifterna. Det är kort och gott gratislektioner med all typ av motivation och belöning inbakat.

Liknande verktyg finns för att lära sig allt ifrån Microsoft Office programmen till att hjälpa till att förbättra beteenden och arbetsmiljö i klassrummen. Möjligheterna är oändliga!

Tror du också att digitala medier hör hemma i undervisningen och vill lära dig mer? Eller vill du kanske lära dig mer om hur du utvecklar appar som kan användas i undervisning? 

Utbildningar inom digital kommunikation

Utbildningar till applikationsutvecklare

Läs mer

Skolverket om forskning på digitalisering i skolan

Skolverket om digitalisering i förskolan

Lärarnas tidning om spelifiering i skolan


Annonser