Hitta ditt yrke - Sökmotorkonsult

Lucas Kolping, 27, är utbildad inom kommunikationsvetenskap och webbkommunikation och jobbar idag som sökmotorkonsult – en lycklig slump enligt honom själv.
– Jag hade tur och träffade kompetenta och givmilda människor under min webbkommunikatörsutbildning. Praktiken under utbildningen var också en viktig del, studiemedelsberättigad mingeltid.

Lucas Kolping"Kontakter är enormt viktigt när man letar jobb"

Lucas Kolping, 27, är utbildad inom kommunikationsvetenskap och webbkommunikation och jobbar idag som sökmotorkonsult – en lycklig slump enligt honom själv.

– Jag hade tur och träffade kompetenta och givmilda människor under min webbkommunikatörsutbildning. Praktiken under utbildningen var också en viktig del, studiemedelsberättigad mingeltid. Genom praktik kan man skaffa sig ett brett kontaktnät och som alla vet är kontakter enormt viktigt när man letar jobb.

Namn: Lucas Kolping

Utbildning: Kommunikationsvetenskap i Örebro och webbkommunikation i Stockholm

Ålder: 27

Jobbar som: Sökmotorkonsult

Bor: Lidingö

Intressen: Spela trummor 

Utbildningar inom Information / Media                     Arkiv Månadens Yrke: Läs om fler yrken


Hur kom det sig att du valde att utbilda dig till sökmotorkonsult?
– Jag är inte ”utbildad” till sökmotorkonsult i den bemärkelsen att jag har gått ett program och fått en examen i just sökmarknadsföring. Jag har tidigare pluggat kommunikationsvetenskap i Örebro och nu senast webbkommunikation i Stockholm. Att jag blev sökmotorkonsult är mer en lycklig slump till följd av att jag hade turen att träffa rätt människor och halka in på ett extrajobb som SEO-assistent på Betsson. Min chef på Betsson – Christian Rudolf – var den som gjorde att jag fick upp ögonen för sök, vilket ledde till att min webbkommunikatörsutbildning blev bredare samtidigt som jag ”utbildades” inom sökmotoroptimering på Betsson.  

Var det svårt att få arbete efter examen?
– Jag hade som sagt tur och träffade kompetenta och givmilda människor under tiden som jag gick webbkommunikatörsutbildningen i Stockholm, vilket ledde till att jag faktiskt hade möjligheten att välja mellan ett par olika tjänster innan jag ens var klar med utbildningen. Jag valde Pineberry eftersom de dels har ett väldigt sunt synsätt på internetmarknadsföring och dels en historik av många duktiga sökmotorkonsulter har börjat sina karriärer där.

Hur kom det sig att du fastnade för webbkommunikatörsutbildningen?
– Innan jag började studera webbkommunikatörsutbildningen i Stockholm arbetade jag som kommunikatör på ett kommunalägt finansbolag i Örebro. Det var när vi började spåna kring hur vi skulle kunna dra mer nytta av vår webbnärvaro - och fick ett småluddigt gensvar från de kommunikationsbyråer vi rådfrågade - som jag började fundera kring att själv skaffa mig en ökad förståelse för webb och sociala medier. Planen var att på sikt att få en roll som digital planner på en reklambyrå och då bli den person som andra företag konsulterade när de skulle utveckla sina digitala kanaler. När jag sedan letade efter passande utbildningar hittade jag en medieskola i Stockholm, som erbjöd precis det jag letade efter. Jag blev visserligen ingen digital planner, men det gick ju bra ändå.  

Vad var det bästa med utbildningen?
– Det bästa med webbkommunikatörsutbildningen var att den innefattade mycket praktik, vilket mer eller mindre är studiemedelsberättigad mingeltid. Genom praktik kan man skaffa sig ett brett kontaktnät och som alla vet är kontakter enormt viktigt när man letar jobb.

Lucas Kolping i arbetet som sökmotorkonsult på företaget Pineberry

Vad är det bästa med ditt arbete?
– Det absolut bästa med mitt jobb på Pineberry är att vi har en kontorshund. Visst - kollegorna är klartänkta, arbetsuppgifterna stimulerande och företagets grundvärderingar stämmer väl överens med mina egna – men det enskilt bästa är utan tvekan lyxen att få klappa en hund på arbetstid.

Vad är det mest utmanade med ditt arbete?
– Sökmotoroptimering är marknadsföring. Marknadsföring kan ta en verksamhet långt, men utan produkter eller tjänster som är gångbara kommersiellt spelar det ingen roll hur påkostade reklamkampanjer man bedriver – kunderna kommer i slutänden ändå gå till någon annan vars tjänster bättre svarar upp mot deras behov. På internet, där konkurrenten alltid bara är två klick bort, är detta enormt viktigt att ta fasta på. En utmaning som jag tror många i min bransch stöter på är när det kommer till att förklara för en kund att det krävs mer än bara sökmotoroptimering för att bli framgångsrik online.

Det är naturligtvis en fördel om kunderna hittar till sajten, men utan prisvärda produkter och en sajt som faktiskt ger besökaren en tillfredsställande upplevelse så är det ovidkommande hur många personer som hittar till den – kunden är som sagt alltid bara ett par musklick bort från en konkurrent som säljer exakt samma produkter till ett lägre pris.

Hur skulle du säga att det är att arbeta som sökmotorkonsult?
– Även om de ”moderna” sökmotorerna funnits i snart 20 år så är det först på senare tid som sökmarknadsföring som bransch och begrepp verkligen tagit fart. Det leder till att både byråerna och kunder skriker efter ny kompetens, vilket gör att det finns lite av en nybyggaranda bland oss som arbetar med det. Det går snabbt, det är nytt och vi som jobbar med det idag går mer eller mindre först i ledet.

Vem passar yrket för?
– Om man som jag jobbar på en byrå där vi arbetar med kunder är det viktigt att faktiskt kunna kommunicera väl. Det spelar liksom ingen roll hur duktig du är rent tekniskt om du inte har förmågan att kunna uttrycka dig så att en person som inte är lika insatt förstår vad och varför vissa saker måste genomföras för att lyckas med sökmotormarknadsföringen. Sen är det naturligtvis en fördel om man är någorlunda tekniskt lagd, gillar problemlösning och är lite av en tävlingsmänniska.

Arkiv: Hitta ditt yrke


Annonser