Tester?

Tester?
2009-11-10 18:31
Kalle Wallingstam
2
Hej!
Har en fråga ang. testerna.
Har fått uppfattningen att testerna in till SPU är ganska simpla, förmodligen för att inte sortera bort för mycket folk och riskera icke fulla kurser!

Men då till frågan. När man gör testerna till SPU och förmodligen klarar dem så är man ju klar för skolan MEN visst är det inte säkert att man är godkänd av tex. sas eller norweigan för det?

Jag går sista året på teknik nu och är väldigt intresserad av denna utbildning. Men den känns väldigt onödigt att bekosta en utbildning för 600 tkr och sen ev. inte kunna nå till sitt mål (att bli trafikpilot alltså). Kan man på något sätt bli garanterad att man klarar testerna till bolagen efter skolan?

Har hört om något slags test som kostar 6 tkr och där får man det svart på vitt om man är lämpad eller inte, stämmer det? Vart kan man hitta det?

Ha en bra dag!
Mvh kalle

RE: Tester?
2009-11-11 10:50
Karl-Johan Kritz
32
Hej Kalle

Jag vill börja med att poängtera att vi gör ett seriöst urval av elever och bara tar in dem vi tycker är lämpade! Vi har valt att inte använda oss av de tester som finns på marknaden utan vi har valt att använda ett tvåstegstest där första steget består av en kort intervju med någon ur ledningen och ett antal prov som visar din förmåga till rumsuppfattning, abstrakt tänkande och matematik. Klarar man den delen fortsätter man till steg två som är en utvärdering av en psykolog enligt en modell som är mycket lik Flygvapnets uttagning. Den aktuelle psykologen har för övrigt varit med och skapat Flygvapnets tester ...

Att passera dessa tester innebär med mycket stor sannolikhet att du lämplig för att vara pilot med våra tester är inte godkända de flygbolag som kräver psykologtester. Några bolag använder sig av Interpersona eller Gordon Consulting (båda i Stockholm) och andra bolag har sina egna tester och då spelar det ingen roll vilka test du gjort innan, då måste du ändå göra deras!

Om du vill ha ett test som flera bolag godkänner rekommenderar jag att du vänder till någon av firmorna ovan och får en utvärdering även av dem!

Mvh

/Karl-Johan Kritz
Chief Ground Instructor
Svensk Pilotutbildning AB

RE: Tester?
2009-11-12 13:23
Kalle Wallingstam
2
Hej!
Tack för ditt snabba svar!
Okej, men om vi räknar generellt för personer så borde man klara flygbolagens tester om man klarar testerna in till er skola?

Jag sökte till hässlö för 2 år sedan, när jag gick första året på gymnasiet. Kom in till testerna men fick åka hem igen pga. jag var lite för slarvig och ivrig. Psykologen som jag pratade med om det sa att det har med mognad att göra och att det förmodligen skulle "växa" bort och att jag skulle söka igen till högskola eller liknande om det är det här jag vill. Klarade alla "papperstester" väldigt bra, var dock lite ivrig med att sätta igång vilket ledde till att jag missade vissa instruktioner då och då.

Men om jag har förstått dig rätt så kan jag ALDRIG vara säker på att jag klarar flygbolagens tester förens jag väl sitter där och gör dom?

Ska kolla lite på det du rekommenderade så får vi se vad det blir av det hela :)

Mvh kalle

Svensk Pilotutbildning Svensk Pilotutbildning

Intresserad av tråden: Tester?? Registrera din mailadress så får du information när någon lagt in ett nytt inlägg i tråden.

Available educations
Blogg
Blogga om ditt liv som student!
Nu har du chansen att blogga och dela med dig av din vardag som student, vad du än pluggar och vart du än befinner dig - i Sverige eller utomlands!

Senast uppdaterade bloggarna

Nyhetsbrev
Prenumerera på studentum.se nyhetsbrev om studier! Läs mer Läs mer