Matematikkunskaper

Matematikkunskaper
2010-09-23 18:36
Mathias
1

Hej,

Är mycket intresserad i pilotutbildningen.
Vad är det för typ av matematik man kan räkna med? Matte C involverar ju en hel del så jag undrar lite vad man lägger mest vikt på.

Gick Natur & Teknik på gymnasiet och har läste då upp till Matte D och Fysik B och klarade båda kurserna med nöd och näppe. Dock var det tre år sedan så jag är lite osäker på hur bra mina kunskaper är i dagsläget. Vad bör man plugga, då man som sagt är lite ringrostig?

Mvh Mathias

RE: Matematikkunskaper
2010-09-24 09:55
Karl-Johan Kritz
15

Hej Mathias

Det är ingen komplicerad matematik du behöver kunna egentligen men du behöver god vana vid att hantera formler, rot- och kvadratuttryck och att tolka olika kurvor och förstå linjära och icke-linjära kurvor. Vad gäller fysiken är det framför allt förståelse för krafter, kraft- och momentjämvikter och hur man hantera vektorer. Vi väljer att ha kravet på matematik C bl. a för B-kursen inte bjuder på tillräckligt komplexa problem och att man ska ha tillräcklig vana vid att hantera matematiken. Annars blir det ett ganska stort hinder i pluggandet!

Mvh

Karl-Johan Kritz
Chief Ground Instructor
Svensk Pilotutbildning AB

Svensk Pilotutbildning Svensk Pilotutbildning

Intresserad av tråden: Matematikkunskaper? Registrera din mailadress så får du information när någon lagt in ett nytt inlägg i tråden.

Available educations
Blogg
Blogga om ditt liv som student!
Nu har du chansen att blogga och dela med dig av din vardag som student, vad du än pluggar och vart du än befinner dig - i Sverige eller utomlands!

Senast uppdaterade bloggarna

Nyhetsbrev
Prenumerera på studentum.se nyhetsbrev om studier! Läs mer Läs mer