Ang: Läkarstudier i Storbritannien
Hej!
Jag är precis i färd med att komma in på läkarlinjen i Storbritannien. Jag går en kurs som heter "Access to medicine" här som är som naturvetenskapligt basår, men den här skolan samarbetar med 23 universitet i Storbrittanien och en ganska stor andel av dem som gått denna kursen kommer in på läkarlinjen. Man får också hjälp med ansökan, referenser etc.
Jag kan inte svara på hur de ser på basår, upptentade betyg etc. men jag kan en del om antagningen. I väldigt ovanliga fall får du ett "direkterbjudande" alltså utan intervju, annars är det intervju som gäller, och bara att få en intervju är svårt. Alla vi här jublar högt när vi får intervjuer....och då är man inte ens garanterad en plats!
Och intervjuerna är ingen dans på rosor, man får oftast svara på etiska frågor som t.ex. aktiv dödshjälp, abort, fosterdiagnostik etc. Sedan får man ofta ett scenario eller två om hur man reagerar i vardagliga situationer (kompis i nöd etc.). Vidare frågar de ofta varför du har valt att studera medicin och varför på deras universitet. Och så lite frågor om din bakgrund etc.
Konkurrensen är stenhård, men som utlandsstudent har man lite fördelar eftersom du sorteras i en kategori för sig, ett visst antal platser är reserverade åt utlandsstudenter varje år. På ansökan måste du också skriva ett personligt brev som är väldigt viktigt. Det skall innehåll varför du vill bli läkare, vad du har för erfarenhet av arbete med människor, vad du har lärt dig av det, dina hobbies och intressen, vad du kan bidra till läkarkåren mm. Denna del av ansökan går de mycket på eftersom de har så många bra kandidater att välja mellan.
Jag hoppas det varit till någon hjälp, det låter dystert men det är ju inte lätt eller behagligt att komma in på läkarlinjen någonstans och här lottar de åtminstone inte utan de väljer verkligen mellan kandidaterna!
Lycka till!
Kim